Uutislistaukseen

Puolivartalokuva Temppeliaukion kirkon palvelupäälliköstä kädet levällään vasten kirkon sisätiloja. Taustal... Temppeliaukion kirkon palvelupäällikkö Heli Suhtala Uvalic iloitsee turistien kirkolle antamasta positiivisesta palautteesta.

Kymmenen parhaan joukossa

12.2.2021 09.53

Kansainvälinen matkailusivusto TripAdvisor.com myönsi viime vuonna Temppeliaukion kirkolle vierailijoiden arvioihin ja palautteeseen perustuvan Travellers’ Choice Awardin.

Perjantain keskipäivä Temppeliaukion kirkossa. Kirkon palvelupäällikkö Heli Suhtala Uvalic ja minä olemme ainoat henkilöt kirkkosalissa. Suhtala Uvalic vastaa seurakunnan vierailutoiminnasta sekä Temppeliaukion ulkopuolisista konserteista.

Kupariaurinko levittää päällemme talven valoa, kaiuttimista soi pianomusiikki. Kaikki on siis kuten ennenkin, paitsi ei ihan. Ulkona infotaulussa komeilee TripAdvisorin Travellers' Choice Award -logo. Se kertoo, että todella moni matkailija on ollut tyytyväinen arkkitehtiveljesten Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelemaan kirkkoon ja sen palveluihin.

– Tieto palkinnosta tuli meille jo syksyllä mutta emme ole pitäneet siitä melua. Meilin saatuani olin kyllä yllättynyt. Tämä on yksi niiden suomalaisten kohteiden joukossa, jotka jatkuvasti saavat huippuarvosteluja vierailijoiltaan. 10% maailman matkailukohteista saa palkinnon, emmekä ole mainostaneet itseämme oikeastaan millään tavalla. Vierailijoiden arvioihin ja palautteeseen perustuva Travellers’ Choice Award osui kohdallemme saatesanoin ’You’re in the top 10% of attractions worldwide’”, Heli Suhtala Uvalic kertoo. 

Palvelupäällikkö korostaa kuinka hienoa on, että Töölöstä löytyy arvostettu nähtävyys. 

– Käyn itse säännöllisesti läpi ihmisten palautteita TripAdvisorin sivullamme. Lämmittää lukea heidän mietteitään Temppeliaukion kirkosta. Yllättävää on ollut nähdä, että myös pandemia-aikana sivulle ilmestyy kansainvälisiä arvosteluja monella kielellä.

Saatteko myös negatiivista palautetta?

– Niitä tulee hyvin vähän. Lähinnä ne koskevat vierailumaksua tai sitten sitä, että esimerkiksi barokin ajan interiööreihin tottuneiden mielestä kirkko ei ollutkaan aivan sitä mitä odotettiin.

Heli Suhtala Uvalic on toiminut Temppeliaukion kirkolla oppaana vuodesta 2018. 

– Siirryin palvelupäälliköksi 1.3.2019. Siinä sai kävijämäärillä mitattuna ennätysvuonna 2019 siis heti hypätä kiireen keskelle uuteen toimeen! Myös tammikuu 2020 oli kävijöiden määrässä mitattuna paras ikinä. Helmikuun jälkeen kaikki loppui kuin seinään.

Samoin pienenivät huomattavasti vierailumaksutuotot. Niitä on kritisoitu välillä paikallisten taholta mutta tuotot ovat puolestaan mahdollistaneet paljon toimintaa seurakuntalaisille. Palvelupäällikön mukaan vierailumaksut ovat myös selkeyttäneet valtavien turistimassojen hallintaa.

– Temppeliaukion kirkon palvelutasoa ei voi ajaa alas, koska Töölön seurakunnan pääkirkko ei ole ainoastaan turistinähtävyys. Se, että meidän on oikeasti oltava auki on pelkästään ihanaa. Nyt meillä käy enemmän paikallisia vierailijoita ihan vain tutustumassa rakennukseenkin. Myös moni uusi toimija lähestyy meitä koska he haluaisivat myydä pääsylippujamme kauttaan kun matkustaminen on taas mahdollista.

Voiko näin suositulle matkailukohteelle asettaa kävijöiden suhteen ylärajaa? 

– Ei. Oikeastaan tätä kaikkea palvelutoimintaa on rakennettu siitä asti kun kirkko rakennettiin ja ennen koronaa olimme saaneet sen viritettyä melko lailla huippuunsa. Kirkollisesta toiminnastamme johtuen ihan kaikki saamamme parannusehdotukset ja ideat ei myöskään ole toteutettavissa.

– TripAdvisorin palkinto on hieno saavutus ja mielestäni ylpeydenaihe koko Töölölle. Samalla on kyllä kiitettävä isosti kaikkia töölöläisiä, jotka vuodesta toiseen ovat jaksaneet tätä meidän rumbaamme.

Teksti ja kuva: Töölöläinen / Mikko Keski-Vähälä

Juttu on julkaistu alun perin Töölöläinen lehden numerossa 02/2021.