Valon voima

Lux Helsinki -valotaidetapahtuma ajoittui loppiaisen molemmin puolin ja ulottui Kansalaistorilta Etu-Töölöön. Taitavasti toteutettu kokonaisuus sai suuren määrän ihmisiä liikkeelle. Valon voima ja taiteen lumo tekivät iltakävelystä unohtumattoman. Lämmin kiitos kaikille tapahtuman taiteilijoille ja järjestäjille. Teidän hieno työnne mahdollisti tuttujen ja tuntemattomien monia iloisia ja valoisia kohtaamisia.

Taidetapahtuman naapurissa, Temppeliaukion kirkossa, vietettiin loppiaisena uuden Töölön seurakunnan juhlamessua. Loppiaiskertomus itämaan tietäjistä on ruokkinut aikojen saatossa monien taiteilijoiden mielikuvitusta. Tietäjät on kuvattu paitsi oppineiksi tiedemiehiksi myös itäisten maiden hallitsijoiksi.
Taideteokset ovat viestineet ajatusta, että Jumalan Pojan syntyminen ihmiseksi oli ihme, jota tuli lähestyä hämmästellen ja kiittäen. Kyseessä oli tapaus, joka sai kuninkaatkin kumartamaan. He kohtasivat vastasyntyneen Jeesuksen, maailman Valon. Seimen äärellä tapahtuneessa kohtaamisessa elämä näyttäytyi uudessa valossa.

Lux Helsinki ja loppiainen sopivat oivasti yhteen. Ne alleviivaavat aitojen ja merkityksellisten kohtaamisten tärkeyttä. Uskon ytimessä on ihmisen ja Jumalan kohtaaminen, joka alkaa jo kasteessa. Nykyhetki ja tulevaisuus tarvitsevat kohtaamisia, joissa on lupa kysyä: näetkö sinä minut? Välitätkö siitä, että olen täällä? Kelpaanko sinulle omana itsenäni? Kertooko katseesi minulle, että arvostat minua? Odotamme ja toivomme, että vastaus olisi myönteinen. Hyvään elämään tarvitaan sitä, että olemme läsnä ja katsomme toisiamme hyväksymisen, kannustamisen ja myötätunnon valossa.

Teksti: Hannu Ronimus

Kirjoittaja on kirkkoherra. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 02/2019.