Kuva: Töölön seurakunnan kuvapankki / Juha Martinmaa

Musiikkileikkikoulut Töölön seurakunnassa

Musiikkileikkikoulu eli muskari on seurakunnan järjestämää varhaisiän musiikkikasvatusta alle kouluikäisille. Musiikkikasvatus on tavoitteellista toimintaa. Laulun, leikin, liikunnan ja soiton avulla kehitetään lapsen sosiaalista, motorista, hengellistä ja musiikillista kasvua.

Musiikkileikkikouluryhmiä ohjaavat seurakuntamme varhaisiän musiikinopettaja Jenni Paaso ja viulumuskareita Ada Alakärppä-Tiitto. Lukukausimaksu on 65 euroa/lapsi ja 55 euroa/sisarus. Viulumuskarin hinta on 75 euroa/lapsi.

Kevätkaudella 2024 musiikkileikkikouluryhmät kokoontuvat 8.1. alkaen. Ryhmät ovat tauolla hiihtolomaviikolla 8 (19.–23.2.). Muskarin kevätjuhlat pidetään viikolla 20 (13.–17.5.).
Kysy kevätkaudelle muskariin vapautuvia paikkoja sähköpostitse opettajalta.

Lue tarkemmat tiedot tiloista verkkosivujemme Kirkot ja tilat -osiosta.

Vauvamuskari

Vauvamuskari on suunnattu 6–14 kuukauden ikäisille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Vauvamuskarissa lauletaan, leikitään, lorutellaan, tanssitaan ja kuunnellaan. Vanhemman ja vauvan välistä vuorovaikutusta tuetaan musiikin avulla. Pieni vauva kokee musiikin ensin oman vanhemman kautta. Kehityksen edetessä hän oppii itse helistämään marakassia, taputtamaan, vilkuttamaan ja marssimaan käsi kädessä. Lapsi osallistuu vauvamuskariin yhdessä aikuisen kanssa.

Avoin perhemuskari

Avoin perhemuskari on suunnattu kaikenikäisille lapsille ja se kokoontuu Fokuksen avoimen perhekerhon yhteydessä maanantaisin klo 9.30–10 ja klo 10–10.30 seurakuntamme monitoimitila Fokuksessa kauppakeskus Mall of Triplassa (5. krs). Lapsi osallistuu avoimeen perhemuskariin yhdessä aikuisen kanssa. Ei ennakkoilmoittautumista. Lue tarkemmat tiedot verkkosivujemme Tapahtumat-osiosta.

Perhemuskari

Perhemuskariryhmiä on useille eri ikäryhmille aina yksivuotiasta neljävuotiaisiin. Perhemuskareissa seikkaillaan musiikin maailmassa oman aikuisen kanssa. Musiikki koetaan kokonaisvaltaisesti laulaen, soittaen, liikkuen ja kuunnellen. Musiikin riemuun johdattaa esimerkiksi eläin tai ajankohtainen teema. Lapsi osallistuu perhemuskariin yhdessä aikuisen kanssa.

Lasten muskari

Lasten muskarit on tarkoitettu 3–6-vuotiaille lapsille ja vanhemmat odottavat muskaritilan ulkopuolella. Leikkiryhmissä musiikin käsitteitä koetaan laulaen, soittaen, liikkuen ja kuunnellen. Lapsi oppii musiikillisia teemoja leikin ja mielikuvituksen avulla. Turvallisessa ympäristössä tuetaan lapsen luovuutta ja ilmaisua. Isompien lasten ryhmissä jaetaan oppimisen tukena nuotteja ja pieniä tehtäviä, joten lapsella on hyvä olla mukana oma kansio.

Viulumuskari

Viulumuskarissa soitetaan pienissä ryhmissä yhdessä toisten lasten kanssa. Leikkisillä tunneilla kappaleita soitetaan aluksi korvakuulolta. Erilaiset laulut, lorut ja leikit tekevät soittamisesta ja oppimisesta hauskaa. Opettaja auttaa viulun hankinnassa. Lapsi osallistuu viulumuskariin yhdessä aikuisen kanssa. Viulumuskari on hyvä aloittaa aikaisintaan 4 vuoden iässä.

Pianomuskari

6–8-vuotiaille suunnatuissa pianomuskariryhmissä tutustutaan pianon koskettimiin ja äänimaailmaan sekä opetellaan nuotteja ja rytmejä. Soittamista harjoitellaan korvakuulolta ja nuoteista. Oppimisen tukena tehdään pieniä tehtäviä ja harjoitellaan musiikin alkeisteoriaa. Opetus etenee lapsen oman kehityksen mukaan.

Muskarit kokoontuvat kevätkaudella 2024

Maanantaisin 8.1. alkaen Töölön kirkolla

• Viulumuskari, kaksi vuotta soittaneet
  • Viulumuskarin alkeet