Kaunis maa

Kun malesialaiset ystäväni vierailivat luonani Suomessa muutama vuosi sitten, he kertoivat haluavansa ehdottomasti nähdä ”The Rock Church” -kirkon. Olin juuri muuttanut Suomeen enkä tiennyt, missä ”The Rock Church” sijaitsee – ainoat helsinkiläiset kirkot, joissa olin vieraillut, olivat Uspenskin katedraali ja Tuomiokirkko. Vein vieraani Uspenskin katedraaliin, mutta ymmärsimme pian olevamme väärässä kirkossa ja löysimme lopulta Temppeliaukion kirkolle. En vielä silloin olisi osannut edes unelmoida, että tämä upea kirkko tulisi joskus olemaan työpaikkani.

Asuessani ja työskennellessäni Suomessa olen saanut mahdollisuuden tarkastella malesialaista ja suomalaista kulttuuria rinnakkain. Suomalainen yhteiskunta on mitä modernein ja kehittynein. Vaikka juuret olisivat muualla ja puhuisi äidinkielenään eri kieltä, on helppo liittyä tähän tasa-arvoiseen yhteiskuntaan, jota kansat ympäri maailman ihailevat. Suomessa eläminen on rauhallista ja miellyttävää: täynnä sellaista energiaa, joka lievittää stressiä pitkän päivän jälkeen.

Malesia tunnetaan Kaakkois-Aasian maana, jossa esi-isien perinteiden ylläpitäminen on tärkeä osa kulttuuria. Kuten paikallisilta toreilta ja liikenteen virrasta näkee, malesialaiset myös todella nauttivat elämän vilskeestä. Suomi puolestaan on innovatiivinen länsimaa. Suomessa rakennukset – kuten myös Temppeliaukion kirkko – ovat moderneja ja minimalistisia verrattuna tyypillisiin malesialaisiin rakennuksiin.

Suomalainen ja malesialainen kulttuuri ovat erilaisia, mutta kumpikin on yhtä vieraanvarainen tarjotessaan turisteille parhaan mahdollisen vierailukokemuksen. Suomalaiset elävät rauhallisessa ympäristössä, kun taas malesialaiset rakastavat kuplivaa kaaosta. Suomessa työskentelevänä malesialaisena uskon, että malesialaisen elämänilon ja suomalaisen rauhallisuuden yhdistyessä minussa pystyn tarjoamaan loistavaa palvelua vierailijoillemme.

Teksti: Sherina Shereen, suomenkielinen käännös: Anna Tilli

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon opas. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 11/2020.