Enkeleitä, onko heitä

Laulelmat ovat kautta vuosikymmenien kertoneet niin Rafaelin enkeleistä kuin siitä, miten lumi teki enkelin eteiseen. Robbie Williamsin Angels-lauluvideo on kerännyt kuulijoita yli 130 miljoonaa pelkästään YouTubessa.

Häissä, hautajaisissa ja konserteissa on laulettu enkelten leivästä rakastetussa Panis Angelicus -laulussa. Rakkaassa jouluvirressämme enkeli taivaan laulaa hämmästyneille paimenille.

Enkelihahmot näyttäytyvät meille mitä moninaisemmin kuvataiteissa. Kultaiset palleroenkelit alttaritaulujen kehyksissä ovat tallentuneet monien kännykkäkameroihin. Ehkä tunnetuimmassa Michelangelon freskossa, Sikstuksen kappelissa Vatikaanissa, enkelit kannattelevat Jumalaa, joka melkein koskettaa Aatamia sormen päällään ja puhaltaa häneen elämän hengen. Meillä täällä Suomessa Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli on pysäyttänyt äärelleen monen matkaajan.

Tänä vuonna Temppeliaukion kirkko viettää 50-vuotisjuhlaansa. Temppeliaukion seiniä eivät korista kullatut hahmot eivätkä kattoa kruunaa kuuluisat freskot. Kirkko yksinkertaisuudessaan puhuttelee ja kutsuu meitä. Jouluaattona kirkoissa vietetään hartauksia. Perheiden aattohartaus Temppeliaukiolla on jo vuosikymmeniä kerännyt eri sukupolvia yhteen, elämään todeksi joulun sanomaa. Kuvaelmassa Joosef ja Maria vaeltavat yhdessä, valkopukuiset enkelijoukot kiiruhtavat pitkin kirkon käytäviä kertomaan ilosanomaa pelästyville paimenille. Kuvaelman päätteeksi kaikki kerääntyvät seimen luo joulun ihmettä katsomaan.

Tutut joululaulut, Enkeli taivaan ja kuvaelma kutsuvat tänäkin jouluaattona juuri sinua – lapsi, nuori, aikuinen tai elämää jo paljon nähnyt – toteuttamaan yhdessä kuvaelmaa. Sinäkin pääset paimeneksi tai saat kerran elämässäsi olla enkeli. Eteisen, Rafaelin tai Temppeliaukion enkeli.

Teksti: Leena Tiitu

Kirjoittaja on johtava kanttori. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 28/2019.