Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen

Hautajaiset

"Maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Läheisen kuolema on vaikea ja raskas asia. Erilaisten tunteiden ja kysymysten keskellä on ryhdyttävä hoitamaan käytännön järjestelyitä. Hautaan siunaaminen järjestetään kappelissa, kirkossa tai haudalla noin kahden tai kolmen viikon kuluessa kuolemasta. Helsingissä kappeleita ovat Hietaniemen, Malmin ja Honkanummen kappelit sekä krematoriokappelit Hietaniemessä.

Hautaan siunaaminen varataan ensisijaisesti Helsingin seurakuntayhtymän sähköisestä hautaan siunaamisen ajanvarauspalvelusta. Palvelun kautta siunaamisen voi varata Helsingin hautausmaiden kappeleihin tai Helsingin seurakuntien kirkkoihin. Palvelusta voi halutessaan varata myös muistotilaisuuspaikan. Hautaan siunaamisen voi varata myös Töölön seurakunnan kirkkoherranviraston kautta.

Pappi tulee tavallisesti siitä seurakunnasta, jossa vainaja on ollut viimeisimpänä kirjoilla. Hautaan siunaamisen järjestelyjen edetessä otetaan yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Vainajan nimi luetaan ja hänelle sytytetään muistokynttilä jumalanpalveluksessa siunaamista seuraavana sunnuntaina, elleivät omaiset toivo muuta ajankohtaa.

Hautaan siunaaminen Töölön seurakunnan tiloissa

Hautaan siunaamisen voi järjestää Töölön seurakunnan tiloista pääsääntöisesti vain Meilahden tai Töölön kirkossa. Katso tarkemmat tiedot tiloista Kirkot ja tilat -osiosta.

Tilojen käyttöehdot

Mikäli vainaja on evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsen, Helsingin seurakuntayhtymän kappelien ja kirkkojen käyttö siunaustilaisuuteen on maksutonta. Kirkkoon kuulumattoman henkilön hautaan siunaamisesta kirkkosalissa veloitetaan kirkkovuokra, joka on arkisin 360 euroa ja viikonloppuisin 570 euroa.

Helsingin seurakuntien tarjoamien muistotilaisuuspaikkojen tilakohtaiset vuokrahinnat löytyvät varattavan tilan käyttö- ja maksuehdoista hautaan siunaamisen sähköisestä ajanvarauspalvelusta.

Hautaamisen varaaminen

Hautaamista (arkun hautaanlasku, suoraan haudalla siunaus, tuhkan/uurnan hautausaika ja tuhkausajan varaaminen) ei toistaiseksi voi varata hautaan siunaamisen varauspalvelusta. Helsingin seurakuntayhtymän hautapalveluiden työntekijät ovat sinuun puhelimitse yhteydessä mahdollisimman pian siunausvarauksen tekemisen jälkeen käytännön asioiden sopimiseksi, jos olet sähköisessä ajanvarauspalvelussa ilmoittanut hautaamisen tapahtuvan Helsingissä. Mikäli hautaaminen tapahtuu jollain muulla paikkakunnalla, hautaaminen on varattava kyseiseltä paikkakunnalta.

Vainajan kuljetuksista, arkun ja/tai uurnan hankkimisesta sekä muista mahdollisista palveluista sovitaan aina erikseen valitsemanne toimijan kanssa.

Lisätietoja:

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö