Hiljaisuuden tärkeys

Vuosi sitten en olisi ikinä uskonut, että Temppeliaukion kirkolla kävisi vuoden kuluttua vain kourallinen ihmisiä päivässä entisen ison, jokapäiväisen ja kansainvälisen ihmisjoukon sijaan. Kontrasti korona-ajan ja kiireisen matkailuajan välillä on ollut valtava. Jonot ovat poissa. Kukaan ei kysy oppailta kassalla yhtä aikaa ”Do you have a toilet?”, “Do you sell stamps?” tai ”How does your Internet work?” Totuttelemisessa uuteen normaaliin on mennyt aikaa. Toisaalta tuntuu, että tuhansien vierailijoiden päivät ovat todella kaukainen muisto. Ennen koronaa työpäivän ainoat hiljaiset hetket olivat aamulla ennen kirkon avaamista ja kirkon sulkemisen jälkeen, kun se oli tyhjentynyt vierailijoista.

Matkailun opinnoissani tutustuin termiin hiljaisuusmatkailu. Se on laaja kokonaisuus, mutta lyhyesti sitä voisi luonnehtia matkailuksi, johon liittyy jokin hiljaisuuteen rinnastettava elementti kuten luonto, retriitit tai kirkko. Hiljaisuus ja rauhoittuminen ovat todella tarpeellisia nykyajan maailmassa, jossa on hektisyyttä ja suuri tietotulva. Äänimaisemassamme on jatkuvasti eri ärsykkeitä, jotka häiritsevät keskittymistämme. Hiljaiset paikat, kuten kirkko, voivat tuntua jopa arjen luksukselta: sinne saa paeta kiirettä ja melua. Monella meistä on tällaisena poikkeusaikana elämässämme tavallista enemmän stressiä tai murhetta työ- tai yksityiselämän asioista. Kirkko tarjoaa tilan, johon voi tulla istahtamaan ja hiljentymään.

Meille suomalaisille on luonnollista pitää hiljaisia hetkiä toisten läsnä ollessa – voimme olla sanomatta mitään. Monessa maassa ja kulttuurissa tämä voi tuntua puolestaan todella kiusalliselta ja jopa hämmentävältä. Hiljaisuus voi tietyissä kulttuureissa olla jopa pelottavaa tai ahdistavaa, mutta toisissa se rentouttaa ja rauhoittaa.

Temppeliaukion kirkolla vierailee normaalisti ihmisiä ympäri maailmaa. Monet heistä tulevat suurkaupungeista kuten Lontoosta, Pekingistä ja Soulista. Erityisesti heille hiljaisuus voi olla pysäyttävä ja unohtumaton kokemus, koska he eivät pääse sitä omassa elinympäristössään kokemaan. Kirkot ovatkin kaupungin hektisessä sykkeessä harvoja paikkoja, jotka tarjoavat mahdollisuuden rauhoittumiselle ja hiljaisille hetkille – tulipa henkilö mistä kulttuurista ja maasta tahansa.

Teksti: Sanna Heikkinen

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon opas.

Julkaistu 11.1.2021