Seurakunnan nuoria ehtoollisella Tuomaankirkossa Valon ja ilon messussa vuonna 2017. Kuva: Töölön seurakunnan kuvapankki / Arto Vuori

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Töölön seurakunnassa

"Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää se minun muistokseni." (Ehtoollisen asetussanat)

Seurakuntamme jumalanpalvelukset ovat pääsääntöisesti messuja eli ehtoollisjumalanpalveluksia. Jumalanpalveluksia järjestetään Temppeliaukion, Meilahden ja Töölön kirkoissa. Kirkkokahvit tarjoillaan jumalanpalvelusten jälkeen seurakuntasaleissa.

Lisäksi järjestämme erikoismessuja, kuten Valon ja ilon messuja, joissa saamme kuulla vaihtuvia musiikkivieraita. Rukous- ja ehtoollishetkiä vietetään myös arkisin; arki-illan ehtoolliselle voit osallistua niin Töölön kirkolla kuin Mall of Triplan Fokuksessakin. Lisäksi Temppeliaukion kirkossa järjestetään kaikille avoimia englanninkielisiä rukoushetkiä monta kertaa viikossa.

Raamattupiireissä ja -luennoilla tutustutaan Uuden ja Vanhan testamentin teksteihin ja kertomuksiin sekä tutkitaan paitsi vanhaa muinaisjuutalaista perimätietoa myös nyky-yhteiskunnan kysymyksiä Raamatun valossa. Hiljennymme lukemaan viikon raamatuntekstejä. Toimintaa ohjaavat vierailevat luennoitsijat ja seurakuntamme työntekijät ja vapaaehtoiset.

Jumalanpalvelukset ja uskonelämään liittyvät tapahtumat ilmoitetaan verkkosivujemme Tapahtumat-osiossa ja seurakuntamme jäsentalouksiin kausittain postitettavissa paperisissa toimintaesitteissä. Esitettä on saatavilla myös seurakuntamme toimipisteillä.

Tervetuloa mukaan!

Kirkko on mukana ihmisten arjessa ja juhlassa. Lue lisää perhejuhlien ja pyhienLinkki avautuu uudessa välilehdessä merkityksestä.

hallintokappalainen
Lutherinkatu 3

Olen 45-vuotias pappi. Temppeliaukion kirkossa olen palvellut vuodesta 2008. Työssäni olen vuosien varrella ollut mukana monella työalalla kasvatustyöstä julistustyön johtoon. Nykyisin toimin seurakunnan hallintopastorina. Keskeisintä työssäni on aina ollut seurakuntaelämän ydin: Jumalanpalveluselämä ja toimitukset. Erityisesti niiden kautta kohtaamme seurakunnan koko kirjon vauvasta vaariin. Minut voi työssäni parhaiten tavoittaa juuri Temppeliaukion kirkosta tai myös seurakuntamme muiden kirkkojen palveluksista.

Harrastuksiini kuuluvat klassinen laulu, käsityöt, luonto ja liikunta eri muodoissaan. Perheeseeni kuuluu puolison lisäksi kolme poikaa. Vapaa-ajalla minut saattaa bongata kalastamasta poikieni kanssa Helsingin rannoilla tai tarkkailemasta lintuja jollain Helsingin ja Espoon parhailla lintupaikoilla.

Jalavatie 6 B
turisti- ja kauppakeskuspappi / Tourist and Shopping Mall Priest
Lutherinkatu 3
Pasilan Asema-aukio 1 A

Toimin pappina Fokuksessa Triplan kauppakeskuksessa. Sieltä minut voi löytää vaikkapa päivystämästä tai lasten kerhoista. Lapsi- ja perhetyö on lähellä sydäntäni ja olen tehnyt sitä jo useamman vuoden ajan. On tärkeää, että voimme seurakuntana olla osana lapsiperheiden elämää. Toimituksissa ja messuissa palvelen eri puolilla Töölön seurakuntaa. Erityisesti kastetoimitukset, joissa kohdataan uuden elämän ihme, puhuttelevat minua. Vastaan messu- ja musiikkielämässä  Länsi-Pasilan ja Ruskeasuon alueista. Teen myös yhteistyötä alueen koulujen ja päiväkotien kanssa. Vapaa-ajalla minut voi löytää esimerkiksi Keskuspuistosta tai Stadikalta, myös lukeminen on minulle mieleistä. Hymyillään, kun tavataan!

Jo partiossa sain nimen Jukkeli,
nyt olen vanha ja karvainen ukkeli.
Töölön tiimissä pelaan pappia,
mut en osaa heittää webbisaitillakaan rappia.
Duuni on haudata, vihkiä ja kastaa,
tsekkaa mitä häiskä kirkon penkistä vastaa.

Olen helsinkiläinen pappi, jolla on paitsi vaimo ja poika myös soutuveneitä, kajakkeja ja surffilautoja. Urani aloitin nuorisopappina vuonna 1998 entisessä Meilahden seurakunnassa ja pappeilen edelleen samoilla hoodeilla nykyisessä Töölön seurakunnassa. Vaikka työtehtäväni ovat vaihdelleet vuosien varrella, halu palvella Jumalaa ja alueen ihmisiä sekä tavoite sanoittaa tuoreella tavalla uskon ydinsanomaa ovat pysyneet.

Kehitän mielelläni yhteisöllistä seurakuntaelämää ja arkea voimaannuttavia juttuja. Myös uudenlaiset messut kiinnostavat. Vuosien varrella olen muun muassa vihkinyt ihmisiä Saana-tunturilla, korjannut leirikeskuksen laituria, järjestänyt ensimmäisiä Metallimessuja, vetänyt raamattupiiriä ja sählykerhoa, ohjannut raamattumeditaatioita Minä Olen -messuilla ja puhunut muutamassa sadassa hartaudessa. Välivuosinani olen reissannut Intiassa ja Israelissa. Nykyään työskentelen maahanmuuttajien kielikahviloiden, pyhiinvaellusreittien ja seurakuntamme rukousmessun parissa. Sulan maan aikaan olen jakanut Seurasaaressa mehua kävelijöille seurakuntamme vapaaehtoisten kanssa ja järjestänyt seurakunnan piknikkejä. Otathan yhteyttä sähköpostitse, mikäli haluat mukaan suunnittelemaan toimintaa!

Vapaa-ajalla minut löytää usein Helsingin edustalta kajakista. Jos näet Laajalahdella tai Seurasaaren selällä kajakissa oudon purjevirityksen, vilkuta, sillä olen mestoilla. Muita harrastuksiani ovat lukeminen, slangi, frisbeelajit, metsätyöt, retkeily, Lappi, purjehdus ja puuaskartelu.