Kenelle kellot soivat?

Ekumeeninen vastuuviikko 18.–25.10.2020 on kirkkokuntien ja monien kristillisten järjestöjen yhteinen ihmisoikeuskampanja. Vastuuviikon tarkoitus on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan. Vastuuviikolla vietetään myös 24.10. YK:n päivää ja rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää eli toista rukouspäivää. Tasavallan presidentti Sauli Niinistön allekirjoittaman rukouspäiväjulistuksen sisältö ja kahden rukouspäivän raamatuntekstit on valmisteltu yhteistyössä Suomen Ekumeenisen Neuvoston ja tasavallan presidentin kanslian kesken.

Tänä vuonna Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään teemalla ihmisoikeuspuolustajat. Ihmisoikeuspuolustaja on henkilö, joka puolustaa ihmisoikeuksia rauhanomaisesti. Päivän raamatunteksti kehottaa: ”Muistakaa vankeja, niin kuin olisitte itse kahleissa, muistakaa kidutettuja, tunteehan teidänkin ruumiinne kivun” (Hepr. 13: 1–3). Myötätunto ja toisen ihmisen asemaan asettuminen ovat hyviä ohjeita silloin, kun mietimme suhdettamme kanssaeläjiimme ja heidän hyvinvointiinsa.

Yleensä pyrimme pitämään huolen omista oikeuksistamme, hyvä niin. Se ei kuitenkaan anna meille oikeutta välinpitämättömyyteen, kun huomaamme, että toisten ihmisten perusoikeuksia loukataan. Tapahtuupa tämä ihmisten huono kohtelu kotona, koulussa, työssä, vapaa-ajalla, koti-Suomessa tai maailmalla. Emme voi olla puolueettomia sivustakatsojia vääryyden ja pahuuden edessä. 1700-luvulla elänyt irlantilaisbrittiläinen filosofi Edmund Burke on sanonut viisaasti suurin piirtein näin, että ainoa, mitä paha tarvitsee voittaakseen, on se, että hyvät eivät tee mitään. YK:n päivänä ja toisena rukouspäivänä 24.10. kello 12 järjestetään #ihmisoikeuskellot-tempaus. Tuolloin monet kirkonkellot soivat ihmisoikeuksien puolesta. Samalla kellot kutsuvat meitä esirukoukseen yhteyden ja rauhan puolesta.

Teksti: Hannu Hietalahti

Kirjoittaja on seurakuntapastori. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 14/2020.