Ihmisläheisyyttä etänä

Käynnissä oleva koronakriisi on tuonut haasteita seurakuntamme toimintaan, mutta kriisin kääntöpuolena olemme löytäneet myös uusia tapoja toimia. Kun kokoavat nuorten iltamme jäivät tauolle, niitä alettiin järjestää etäyhteydellä kuvanjakopalvelu Instagramin kautta. Kohtaaminen verkon välityksellä on kieltämättä haastavampaa kuin kasvokkainen kohtaaminen. On silti hyvä kysyä, vastaako kokoontuminen seurakunnan tiloihin enää tämän ajan tarpeisiin, ainakaan kaikille. Sellaistahan kaikki seurakunnan järjestämä toiminta, hieman yleistettynä, on.

Muistan jo vuosia sitten kuulleeni pyyntöjä siitä, voisimmeko esittää Töölön kirkon pop-messuja verkon välityksellä. Tänä keväänä näytimmekin ensimmäisen ”popparimme” Töölön seurakunnan YouTube-kanavalla. Messun runsaat neljäsataa näyttökertaa puhuivat omaa myönteistä kieltään. Toinen uusi aluevaltaus on nuorisotyömme Instagram-tilillä toteutetut livelähetykset, joihin on mahdollista kutsua mukaan etävieraita. Ensimmäisessä Instagram Livessämme vieraili Suomen koripallomaajoukkue Susijengin kapteeni Shawn Huff ja toisessa hiphop-artisti ja kirjailija Paleface. Mies, jonka levyllä siteerataan Isä meidän -rukousta vavisuttavan tunnustuksellisella ja kantaa ottavalla tavalla.

Mies ja kitara -tyyppisen live-esiintymisen onnistuminen Instagramin kautta jännitti. Toimisivatko yhteydet ensinkään? Jännitys oli turhaa. Linjoille ilmestyi tuon tuosta peukkuja, sydämiä ja kysymyksiä artistille. Paleface itse oli tsemppaava ja rohkaiseva – kuin tilaustyö voimaannuttavia sanoja kaipaaville ihmisille.

Paleface ja pop-messun artistivieraamme Marjo Leinonen ovat ammattimuusikoita, joiden leipä on tänä aikana tiukassa. Keikat ovat loppuneet, perhe pitää elättää ja asuntolainaakin on lyhennettävä. Tämänkaltaiset keikat saattavat olla heidän ainoita tulonlähteitään. Heitänkin haastepallon lukijoille: miten sinä voisit tukea niitä ihmisiä, monesti luovan työn ammattilaisia, joiden elanto on hiipunut läsnä olevan kriisin vuoksi?

Usko, toivo ja rakkaus ovat ilmaisia – niin kasvokkain kuin verkonkin kautta. Se, miten osoitamme välittämistä niille ihmisille, jotka ovat taiteellaan puhutelleet ja ravinneet sieluamme, on huomionarvoista. Me kuihdumme ilman kulttuuria, ja ilman meidän tukeamme kuihtuvat taiteilijat.

Mitä ja mistä lähteistä sinä luet, kuuntelet ja katselet? Anna tuokio elämäsi aivoitusten rikastuttajille. Mieti, miten heidän hengentuotteensa, ne sinulle merkittävät, ovat syntyneet ja tulleet luoksesi. Sinä olet saanut heiltä. Olisiko nyt kiitoksen aika?

Teksti: Mikko Saari

Kirjoittaja on nuorisotyönohjaaja.