Pyhä nähtävyys

Luin hiljattain erään kansainvälisen ajatuspajan mietteitä siitä, kuinka laajalti digitekniikka teki aluevaltauksia matkailualalla menneellä vuosikymmenellä. Se muutti tapaamme etsiä matkakohteita sekä hankkia tietoa niistä.

Samainen ajatuspaja pohti, että tämän juuri alkaneen vuosikymmenen avainsanat matkailun saralla tulevat olemaan arvot sekä tarkoituksellisuus. Matkailijat etsivät kokemuksia, joilla on syvempi merkitys heidän elämäänsä.

Voin allekirjoittaa heidän näkemyksensä asiasta, sillä tämä kehityksen suunta näkyy hyvin meillä Temppeliaukion kirkolla. Aina menneen vuoden loppumetreille asti kaikkien aikojen kiireisin vuotemme oli 2017, jolloin luoksemme löysi yli 880 000 vierailijaa.
Uuden ennätyksen koimme hienosti juuri itsenäisyyspäivän kynnyksellä, kun saavutimme 900 000 vierailijan rajapyykin. Loppujen lopuksi vuosi 2019 toi meille yhteensä lähemmäs 940 000 vierailijaa.

Kirkkomme kiehtoo arkkitehtonisena helmenä, mutta tarjoaa hyvin monelle vierailijalle myös syvemmän elämyksen. Luonnonläheisessä kirkkosalissamme, kauniin luonnonvalon ympäröimänä, moni vierailija kokee rauhan, jota muut perinteiset vierailukohteet eivät ole pystyneet heille tarjoamaan. Temppeliaukion jylhä, pelkistetty sisustus antaa heille tilaisuuden tuntea luonnon ja pyhyyden läsnäolon, tulivat he sitten mistä päin maailmaa tahansa. Näitä kokemuksia on hienoa päästä todistamaan.

Kasvava kiinnostus Temppeliaukion kirkkoa kohtaan asettaa meille myös määrättyjä vaatimuksia. Vuoteen 2018 verrattuna vierailijamäärämme kasvoi ”vain” noin 10,5 prosenttia, mikä voi kuulostaa melko maltilliselta, mutta kyseessä on 85 000 vierailijaa enemmän vuositasolla. Ympäröivään infrastruktuuriin emme juuri voi vaikuttaa, mutta teemme parhaamme kielitaitoisen asiakaspalvelutiimimme voimin, jotta turistien kaipaamat arvot ja tarkoituksellisuus jäisivät elävinä heidän mieleensä pitkälle tulevaisuuteen.

Teksti: Heli Suhtala Uvalic

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon palvelupäällikkö. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 01/2020.