Tervetuloa seuraamaan kirkon EU-vaalikeskustelua

EU-lippu ja teksti

Millaisten arvojen varaan rakennamme tulevaisuuden Suomea ja Eurooppaa? Miten nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia voidaan vahvistaa niin Suomessa kuin Euroopassakin? Miten voimme myötävaikuttaa siihen, että maahanmuuttajia ja siirtolaisia kohdellaan ihmisoikeuksia loukkaamatta? Miten sota Euroopassa ja Lähi-idässä vaikuttaa tavoitteisiin rakentaa kestävämpää, oikeudenmukaisempaa ja solidaarisempaa maailmaa?

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on kutsunut eduskuntapuolueiden edustajat koolle keskustelemaan eurooppalaisen yhteistyön merkityksestä Suomelle. Keskustelussa ovat mukana mm. jatkokaudelle Euroopan parlamenttiin pyrkivät Henna Virkkunen (Kokoomus), Eero Heinäluoma (SDP), Eva Biaudet (RKP) ja Ville Niinistö (Vihreät), tauon jälkeen uudelleen parlamenttiin pyrkivä Eija-Riitta Korhola (KD) sekä ensimmäistä kertaa ehdolle asettuvat Li Andersson (Vasemmistoliitto), Mauri Peltokangas (PS), ja Mika Lintilä (Keskusta). Muiden pääpuolueiden edustajat vahvistuvat vielä.

Keskustelua johdattelevat arkkipiispa Tapio Luoma ja opiskelija Nella Salminen. Tilaisuus järjestetään maanantaina 29.4. klo 10–11 Temppeliaukion kirkossa, ja sitä voi seurata myös verkossa ↗Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yläasteiden ja lukioiden oppilaita, opiskelijoita ja opettajia on kutsuttu seuraamaan vaalikeskustelua. Nuorilla on ollut mahdollisuus lähettää kysymyksiä vaalipaneelia varten etukäteen.

EU-vaalit järjestetään Suomessa 9. kesäkuuta 2024. Vaaleissa valitaan Suomesta 15 meppiä eli Euroopan parlamentin jäsentä. EU:n lainsäädännössä käsitellään ympäristöä, turvallisuutta, muuttoliikettä, sosiaalipolitiikkaa, kuluttajien oikeuksia, taloutta, oikeusvaltioperiaatetta ja monia muita asioita. Jokaiseen suomalaiselle tärkeään aiheeseen liittyy siis myös eurooppalainen näkökulma.

Tervetuloa paikan päälle Temppeliaukion kirkkoon tai seuraamaan striimiä ↗Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Keskustelun striimauslinkki Kirkon YouTube-kanavalla avataan maanantaina hieman ennen tilaisuuden alkua.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kirkon EU-vaaliteemoissa korostuu lähimmäisestä välittäminen

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi kokouksessaan 20.2.2024 kirkon EU-vaaleihin liittyvän viestinnän kattoteemaksi lähimmäisen puolella ja teemoiksi seuraavat:

• Eriarvoisuuden vähentäminen vahvistaa yhteiskuntarauhaa
  • Nuorten hyvinvointiin panostaminen luo tulevaisuususkoa
  • Tasapainoinen aluekehitys rakentaa luottamusta
  • Uskonnonvapaus tuo turvaa ja toivoa ihmisten elämään
  • Oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden edistäminen rakentaa rauhaa ja turvallisempaa maailmaa
  • Ilmastokestävän elämäntavan edistäminen on hyvinvoinnin perusta.

Lisätietoja:

Simo Lemmetyinen, Helsingin seurakuntayhtymän johtajan erityisavustaja, p. 09 2340 4331, simo.lemmetyinen@evl.fi

Elina Hellqvist, kansliapäällikön erityisavustaja, Kirkkohallitus, p. 040 688 1478, elina.hellqvist@evl.fi

2024-04-09 12:46:00.0