Kalliokirkon puoli vuosisataa

Kirkko viestii pyhyydestä. Se on Jumalan asuinsija ihmisten keskellä. Kirkkoon tullaan milloin arkena, milloin pyhänä, monenlaisten ilojen ja surujen kanssa. Kirkossa ovat läsnä kiitollisuus ja lohdutus. Pyhä paikka on hiljentymisen, pohdiskelun ja rukouksen tyyssija. Kirkossa saamme vastaanottaa Jumalalta anteeksiantamusta ja sovitusta. Siellä juhlistamme uutta elämää, iloitsemme ihmisten välisestä rakkaudesta ja saatamme läheisemme iäisyysmatkalle. Kirkossa musiikki sanoittaa sanomatonta ja alttarin äärellä olemme yhtä perhettä.

Töölön seurakunta iloitsee siitä, että sen käytössä on ainutlaatuinen Temppeliaukion kirkko, jonka puolen vuosisadan historiaa saamme tänä vuonna juhlistaa. Arkkitehtiveljesten Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema kirkko valmistui vuonna 1969 Temppeliaukion kalliolle Etu-Töölöön. Viiden vuosikymmenen saatossa Temppeliaukion kirkosta on monipuolisuudessaan tullut maamme eniten käytetty kirkko. Kallioon louhittu kirkkosali viestii ihmisen tarpeesta hiljentyä ja kokea pyhyyttä sekä tuntea vapautta ja turvallisuutta. Kirkon uniikki ja vaikuttava arkkitehtuuri ilmentää Jumalan, ihmisen ja luonnon välistä yhteyttä ja vuorovaikutusta.

Nähtävyytenä Temppeliaukion kirkko on suosituin sisäkohde koko Suomessa ja lukeutuu kansainvälisesti maamme tunnetuimpiin rakennuksiin. Tilaisuuksiin osallistujia ja vierailijoita on vuosittain noin miljoona. Kävijöitä on useista kymmenistä eri maista, ulkomaisia valtiovieraita myöten. Kirkkosalin akustiikka on erinomainen. Konsertteja ja muita musiikkitilaisuuksia järjestetään vuosittain useita satoja. Temppeliaukion kirkko kuuluu erottamattomana osana suomalaisen arkkitehtuurin mestariluomuksiin, Helsingin kaupunkikuvaan ja Töölön seurakunnan elämään. Kalliokirkon puoli vuosisataa kertovat, että Jumalan asuinsijaan ovat kaikki tervetulleita.

Teskti: Hannu Ronimus

Kirjoittaja on kirkkoherra. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 20/2019.