Temppeliaukion kirkon kastemaljan on suunnitellut takoja Kauko Moisio (1969). Kuva: Töölön seurakunnan kuvapankki / Juha Martinmaa

Ristiäiset

"Ystävä sä lapsien, katso minuun pienehen. Minne käynkin maailmassa, sinä olet hoitamassa." (Virsi 492)

Kaste on kirkollinen toimitus ja ehtoollisen lisäksi toinen evankelis-luterilaisen kirkon sakramenteista. Kasteessa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Lapsi kastetaan noin kahden kuukauden kuluttua syntymästä kirkossa tai kotona. Kasteen toimittaa yleensä oman seurakunnan pappi, mutta kastepapiksi voi halutessaan pyytää tuttua pappia toisesta seurakunnasta.

Kastettavalla lapsella on oltava vähintään yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen. Kummina voi lisäksi olla sellaisen kristillisen kirkon jäsen, jossa lapsikaste on käytössä (esimerkiksi ortodoksinen tai katolinen kirkko). Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia virallisena kummina.

Kastepuu Töölön seurakunnassa

Seurakuntaamme vuoden aikana kastettujen lasten etunimet ja kastepäivät kiinnitetään perheen suostumuksella Töölön kirkon kastepuuhun lehden muotoisin magneetein. Kutsumme syksyisin mikkelinpäivänä vuoden aikana kastettujen lasten perheet perhemessuun, jossa perhe saa mukaansa oman lapsensa lehtimagneetin. Lehtimagneetit postitetaan koteihin niille perheille, jotka eivät osallistu perhemessuun.

Lue lisää kaste.fi:stä

Katso tarkemmat tiedot tiloista Kirkot ja tilat -osiosta

Kysy lisätietoja ja varaa aika Töölön seurakunnan puhelinpalvelusta

Hopean värinen, pyöreä ja kiiltävä Töölön kirkon kastemalja.
Töölön kirkon kastemalja. Kuva: Töölön seurakunnan kuvapankki / Juha Martinmaa
YouTube-video

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku