Jeesuskin hengaisi kauppakeskuksessa

Aloitin työharjoitteluni Töölön seurakunnassa vuosi sitten, kaksi viikkoa ennen Töölön seurakunnan monitoimitila Fokuksen aukeamista. Suoritin valtaosan harjoittelustani tässä seurakunnan uusimmassa toimipisteessä, joka sijaitsee Pasilan kauppakeskus Mall of Triplassa. Ensimmäisen viikon aikana Fokuksessa oli melkoinen hulina, kun yli 10 000 ihmistä tutustui tilaan. Fokuksessa työskentelee myös kaksi seurakunnan perheneuvojaa, joiden vastaanotoille on jatkuva kysyntä.

Työharjoitteluuni Fokuksessa kuului päivystämistä, ehtoollishartaudessa avustajana palvelemista, tapahtumien järjestämistä ja Raamatun kertomuksiin perustuvien virtuaalitodellisuuslasien esittelyä. Virtuaalitodellisuuslasit ovat Suomen Pipliaseuran tarjoama uusi tapa tutustua Raamattuun: tutut raamatunkertomukset on mahdollista kokea kolmiulotteisesti eri hahmojen näkökulmista.

Päivystämisessä mieleenpainuvimpia olivat ihmiskohtaamiset. Monitoimitilassa vieraili ihmisiä pikkulapsista eläkeikäisiin ja työttömistä duunareihin ja toimitusjohtajiin. Fokus muodostui osalle kävijöistä nopeasti päivittäiseksi oleskelutilaksi. Toiset kaipasivat sielunhoidollista keskustelua, yhdessä rukoilua ja rohkaisua Raamatun sanomasta. Oli sydäntä lämmittävää nähdä ihmisten olon helpottavan, kun ja heitä kuunneltiin ja heidät kohdattiin aidosti. Virtuaalitodellisuuslasit muodostuivat hitiksi erityisesti lapsille, jotka parveilivat virtuaalistodellisuuslasien ympärillä ja tutkivat mielenkiinnolla Genesaretinjärven maisemia.

Tapahtumia Fokuksessa oli talven mittaan monenlaisia. Viikoittain tarjolla oli ravintoa niin ruumiin kuin hengen nälkään keittopäivällisen ja ehtoollishetken muodossa. Emäntä-suntiomme Hanna Hämäläisen ja seurakunnan vapaaehtoisten valmistamat keitot sekä rovasti Auvo Naukkarisen, kauppakeskuspappi Piia Klemin ja lapsi- ja perhetyön pappi Virva Kransin järjestämät hartaudet keräsivät kävijöitä parhaimmillaan salintäydeltä, kunnes ne jouduttiin koronaviruspandemian vuoksi laittamaan tauolle. Muun muassa neulekahvilat, lasten musiikkileikkikoulut ja nuorten illat löysivät paikkansa eri-ikäisten seurakuntalaisten keskuudessa.

Mieleenpainuvin tapahtuma oli silti sinkkujen pikadeitti-ilta. Tapahtumaan oli tulijoita jonoksi asti, joten osa ilmoittautuneista jouduttiin asettamaan varasijoille. Iltaa jatkettiin läheisessä anniskeluravintolassa, jossa tutustumista sai jatkaa ajan kanssa. Tällaiselle toiminnalle on nykyajan yksinäisyyden keskellä kysyntää, johon seurakunnan on tärkeää vastata.

Miksi seurakunta sitten ylipäänsä järjestää toimintaa kauppakeskuksessa? Raamatullisesti perustelu on selkeä. Jeesuskaan ei toiminut pelkissä temppeleissä ja synagogissa, vaan kulki siellä, missä tavalliset ihmisetkin. Jokainen iloinen muskarilainen, jokainen helpotusta elämäänsä saanut sielunhoidettava, jokainen perheneuvonnasta apua saava perhe ja jokainen hymyilevä kahvittelija tekee Fokuksesta olemassa olemisen arvoisen.

Teksti: Antti Sipilä

Kirjoittaja on teologian opiskelija, joka suoritti opintoihin kuuluvan harjoittelunsa Töölön seurakunnassa syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana.

Julkaistu 20.10.2020