Turistikahvilasta töölöläisten paikalliskahvilaksi

Jo kuudetta kesää pystytetty kesäkahvilamme Temppeliaukion kirkolla on joutunut muiden joukossa sopeutumaan koronan värittämään kesään. Laajalti ”turistikahvilaksi” leimattu kuppilamme ei tiennyt mitä odottaa, kun Helsingin kadut tyhjenivät turistibusseista eikä suurinta asiakasryhmäämme enää ollutkaan.

Päätimme keskittyä myönteisiin puoliin: suuret turistilaumat, jotka aiemmin saattoivat pelästyttää tai jopa pelottaa paikallisia, olivat poissa. Saimme mahdollisuuden keskittyä luomaan identiteettiämme rauhallisena lähikahvilana, jonne töölöläiset voisivat tulla aamukahville tai vaikkapa nauttimaan jäätelöt keskipäivän auringossa. Toivoimme, että muutkin helsinkiläiset löytäisivät meidät esimerkiksi sosiaalisesta mediasta tai sattumalta kävelyllä ja päättäisivät poiketa tutustumaan. Halusimme tarjota kaikille asiakkaillemme iloisen ja turvallisen ilmapiirin kaiken maailman stressin keskellä.

Koska tiesimme kesäkauden olevan aiempaa hiljaisempi, halusimme sijoittaa aikaamme myös muihin uudistuksiin kuten kahvilatyöntekijöidemme kokoonpanoon. Kesäkahvilamme työntekijöistä valtaosa on nykyään nuoria, joille kahvila saattaa olla ensimmäinen oikea työpaikka. Halusimme antaa nuorille mahdollisuuden oppia uutta ja kehittyä muun muassa asiakaspalvelussa ja tiimityöskentelyssä. Emme keskittyneet aiempaan kokemukseen, vaan tärkeintä oli kiinnostus ja motivaatio kyseiseen työhön.

Toistaiseksi kokemuksemme erityistilanteesta ovat olleet yllättävän myönteisiä. Kesäkahvilaamme on löytänyt yhä enemmän paikallisia, jotka ovat kehuen luvanneet poiketa uudelleen. Myös edellisten vuosien kanta-asiakkaamme ovat palanneet kesäkahvilaamme tänäkin vuonna, mikä ilahduttaa meitä suuresti. Sekä uudet että vanhat työntekijämme työskentelevät innolla ja ovat sopeutuneet olosuhteisiin hyvin. Toivomme loppukesän jatkuvan samaan malliin ja jäävän mieleemme uuden alkuna.

Temppeliaukion kirkon kesäkahvila on avoinna 31.8.2020 asti joka päivä kello 10–18 osoitteessa Temppelikatu 16 C.

Teksti: Eloize Suhtala Uvalic

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon kahvilavastaava ja opas.

Julkaistu: 22.6.2020