Rakkauskirje Rintakuva Soili Maisilasta papinkauluksessa.

Kautta maailman olemme saaneet elämäämme vaikuttavan muutoksen ajan. Muutos muistuttaa, ettei tässä ajassa juuri mikään ole pysyvää. Muutoksen kynnyksellä mieleen nousevat aiempien muutosten muistot.

Edessäni on henkilökohtaista uutta, en ole aiemmin jäänyt eläkkeelle. On muistoja, jotka haluaisin unohtaa ja muistoja, joita mielelläni kertaan mielessäni. Mennyt aika kaikkineen on tuonut tähän hetkeen.

Pienenä lapsena istuin pienellä jakkaralla ja kuuntelin iltahartautta. Varsinaisesti kuuntelin, milloin sanotaan taikasana rukoilkaamme, niin että osaan ristiä käteni oikeaan aikaan. Kovin harras kristitty en ollut, sillä noina aikoina päätin, etten aikuisena kuuntelisi yhtään radiohartautta enkä osallistuisi jumalanpalveluksiin. Perheen pienimpänä kokemusasiantuntijana niistä oli mielestäni vain harmia. Vanhempani varmasti tarkoittivat hyvää, mutta olin hyvin nuori ja hyvin kapinallinen.

Lähdin merelle. Sain kulkea tyyntä ja myrskyä, valtamerillä pitkin maailmaa, kunnes perheen ja maihin jäämisen myötä sain radiosähköttäjän sydämeeni henkilökohtaisen sanoman ja tuulet puhalsivat uusiin opintoihin.

Tein graduni radion hartausohjelmista. Jumalanpalveluksissakin olen käynyt.

Taivallahden seurakunta oli Helsingissä ensimmäinen seurakuntani, nykyisin osa suurta Töölön seurakuntaa. Temppeliaukion kirkon pappina olen saanut kohdata ihmisiä konserttitoiminnassa kautta maailman, niin kuin merenkulkujaksoni aikana. Kirkollisten toimitusten ja messujen pappina olen saanut elää kanssanne ilon ja surun aikaa, lähellänne, rakastavat perheet ja suvut.

Ystävänpäivänä kiitän teitä, rakkaat ystävät Töölössä, Helsingissä, maassamme, maailmassa. Kiitos Taivaan Isälle teistä. Hän antaa meille iloa ja voimaa ja vaikeina aikoina lisävoimaa.

Olen saanut rukoilla kanssanne sanoin ja sanomattomin huokauksin. Rukous toistemme puolesta jatkuu. Jeesus rukoilee puolestamme. Siinä on rakkaus.

Teksti: Soili Maisila

Kirjoittaja on lähetystyön pappi. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 03/2021.