Kirkon kaksi Aaltoa

Meitä on seurakuntamme varhaisnuorisotyössä kaksi Aaltoa. ”Emme ole sukua toisillemme”, saamme vastata monien kysymyksiin.

Tänä vuonna uutisissa on kerrottu korona-aalloista, mutta meitä Töölön Aaltoja ei tarvitse pelätä. Teemme pääsääntöisesti työtä alakouluikäisten kanssa, mutta emme pärjäisi työssämme ilman mahtavia nuoria kerhonohjaajiamme. Keväällä seurakuntamme nuoret kerhonohjaajat hyppäsivät ohjaamaan etäkerhoja nettiin, ja he ovat muutoinkin korvaamattomia työssämme. Koulutamme nuoret työhönsä, ja he ovat hyvin sitoutuneita pitkäjänteiseen työskentelyyn kerhojensa parissa. Keskimäärin nuori kerhonohjaaja työskentelee kerhojen parissa 3–4 vuotta. Tällä hetkellä meillä on kahdeksan toimivaa kerhoa, mutta vuodenvaihteen jälkeen niitä pyörähtää käyntiin tuplamäärä. Kuuttatoista kerhoa ohjaa yhteensä kolmekymmentäkaksi kerhonohjaajaa, joiden taustalla ja rinnalla me Aallot teemme työtä. Ehdottomasti suurimman suosion kerhoistamme ovat saaneet kokkikerhot. Ne täyttyvät heti, joten niiden määrää olemme myös lisänneet.

Nuorilla kerhonohjaajilla on myös taitoja, joita meillä itsellämme ei välttämättä ole. Kun saamme olla tukemassa nuoria työssään, saamme vastapainoksi myös heiltä paljon.

Kerhonohjaajat ovat sitoutuneet ohjaamaan kerhoa viikoittain, minkä lisäksi he tuuraavat tarvittaessa toisiaan. Harvoin me itse tuuraamme kerhoa, joskin välillä vierailemme niissä.

Kerhot ovat osaltaan palvelemassa alueen lapsia tässä haastavassa tilanteessa. Ryhmät ovat pieniä ja toimimme rajoitusten mukaisesti. Ennen kaikkea kerhonohjaajat ovat vastuullisia toiminnassaan. Kun nuori pääsee tekemään ja vaikuttamaan seurakunnassa, hänelle jää hyvä kokemus ja muisto, joka usein saattaa hänet myöhemminkin mukaan seurakunnan aktiiviseen toimintaan.

Kerhoihin voi tutustua ja ilmoittautua verkkosivuillamme. Ja aina voi olla myös yhteydessä suoraan meihin.

Teksti: Anu Aalto ja Karoliina Aalto

Kirjoittajat ovat varhaisnuorisotyön- ja nuorisotyönohjaajia. Kolumni on julkaistu alun perin Töölöläinen-lehden numerossa 17/2020.