Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen (Keksi)

Vapaaehtoistoiminta Töölön seurakunnassa

"Näytä, missä apuamme, lahjojamme tarvitaan. Opeta, oi Herra, meitä omastamme jakamaan." (Löytty, Jaakko 1992: virsi 954, 5. säkeistö)

Miksi osallistua seurakunnan vapaaehtoistoimintaan?

Vapaaehtoisena toimit omana itsenäsi osana yhteisöämme niillä tiedoilla ja taidoilla, joita sinulla on. Pääset tutustumaan uusiin ihmisiin, kokemaan yhteistä iloa sekä rakentamaan parempaa maailmaa. Saat toteuttaa lähimmäisenrakkautta ja vahvistaa hengellisyyttä. Toiminnassa opit asioita, joita voit tarpeen tullen hyödyntää muuallakin.

Yhdistyneet kansakunnat on raporteissaan nostanut vapaaehtoistyön avainasemaan kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Vapaaehtoisena olet osa suurempaa kokonaisuutta edistämässä terveyttä, hyvinvointia ja oikeudenmukaisuutta sekä vähentämässä köyhyyttä, nälkää ja eriarvoisuutta.

Mitä vapaaehtoinen voi tehdä?

Töölön seurakunnassa on vapaaehtoistehtäviä laidasta laitaan eri-ikäisten ihmisten parissa. Toimia voi esim. yksinäisen ystävänä, tapahtumien toteuttajana, keittiöhommissa, käsityöryhmässä tai hartaus- ja jumalanpalvelustehtävissä. Tehtäviä on säännöllisistä tehtävistä yksittäisiin tapahtumiin sekä arkena että viikonloppuna. Töölön seurakunnassa ollaan kehittämismyönteisiä ja avoimia uusille toimintamuodoille. Tuo ideasi rohkeasti esille!

Miten pääsen mukaan?

Saat tehtävääsi perehdytyksen ja koulutuksen tarpeen mukaan. Sinun osaamisesi, kokemuksesi ja mielenkiinnon aiheesi pyritään huomioimaan. Toimintaan osallistut omien mahdollisuuksiesi, elämäntilanteesi ja kalenterisi mukaan.

Toteutamme vapaaehtoisillemme vuosittain kiitoskonsertin, syysretken ja vapaaehtoisten oman kirkkopyhän. Lisäkoulutusta ja työnohjausta järjestämme tarpeen mukaan. Arjen keskellä voit aina ottaa yhteyttä tehtävästä vastaavaan työntekijään.

Töölön seurakunnan vapaaehtoistehtävissä toimii lähes viisisataa henkilöä.

Olet sydämellisesti tervetullut tutustumaan toimintaamme!

Lisätietoja:

Lauri Anttila, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori