Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen (Keksi Agency)

Usein kysytyt kysymykset

Alla on diakoniatyöhön liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja yleisiä vastauksia. Haluamme muistuttaa, että jokainen tilanne on tapauskohtainen ja voit olla diakoniatyöntekijöihimme yhteydessä omien kysymystesi kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Ihmissuhteeni on solmussa ja olen aivan loppu. Voisinko tulla juttelemaan?

Kyllä. Diakoniatyöntekijät ovat koulutettuja ihmissuhdeammattilaisia ja haluamme olla tukemassa ja auttamassa asioiden selvittelyssä. Monesti ulkopuoliselle juttelu voi tuoda asioihin uuden näkökulman. Parisuhde- ja perhekysymyksissä voit varata ajan seurakuntamme perheneuvontaan.

Olen pitkäaikaistyötön ja ylivelkaantunut. En kuulu kirkkoon. Voinko saada taloudellista tukea tai osto-osoituksen kauppaan?

Avunsaajan ei tarvitse kuulua seurakuntaan. Ruoka-avun ja taloudellisen tuen tarve arvioidaan aina yksilökohtaisesti. Tähän vaikuttavat henkilön tulot, menot ja velat. Otamme huomioon myös inhimilliset tekijät kuten yllättäen tulleen laskun.

Jääkaappini on tyhjä. Voinko saada seurakunnalta rahaa ruokaan?

Emme anna ruokaan käteistä rahaa. Ruoka-apua voi saada joko pakasteruoan tai kauppaan kohdistuvan osto-osoituksen muodossa. Osto-osoitusta käytetään maksuvälineenä kaupassa asioidessa.

Minulle on kertynyt vuokrarästejä. Nyt vuokranantajani uhkaa häädöllä. Voiko seurakunta auttaa minua tässä tilanteessa?

Pääsääntöisesti emme maksa diakoniatyön kautta vuokrarästejä. Jos saat Kelalta toimeentulotukea, voit hakea harkinnanvaraista/täydentävää toimeentulotukea sosiaalitoimesta. Ole välittömästi yhteydessä oman alueesi sosiaalitoimeen ja jätä kirjallinen hakemus vuokrarästeistä. Jos sosiaalitoimen päätös on kielteinen, voit olla yhteydessä uudelleen diakoniatyöhön.

Taloyhtiössäni alkaa putkiremontti. Onko Töölön seurakunnalla vuokra-asuntoja?

Töölön seurakunnalla ei ole vuokrattavia asuntoja. Voimme antaa sinulle neuvoja siitä, mistä voit hakea vuokra-asuntoja.

Olen huonojalkainen enkä jaksaisi käydä enää itse kaupassa. Onko seurakunnalta mahdollista saada apua kaupassakäyntiin?

Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuutta tarjota apua kaupassakäyntiin. Monet kaupat tarjoavat maksullista kauppakassipalvelua. Voit tiedustella asiaa siitä kaupasta, jossa asioit normaalisti.

Olen seurakunnan aktiivijäsen. Tarvitsen apua viikkosiivoukseen. Voisiko seurakunnan työntekijä tulla auttamaan?

Seurakunnalta ei ole saatavilla siivousapua. Ota selvää, olisiko sinulla oikeus saada käyttöösi Helsingin kaupungin kotisiivouksen palveluseteli. Jos olet yli 65-vuotias, voit tiedustella asiaa soittamalla Stadin Seniori-infoon.

Olen huolissani iäkkäästä naapuristani. Mistä voisin saada hänelle apua?

Ole yhteydessä Helsingin kaupungin Seniori-infoon. Voit myös tehdä huoli-ilmoituksen naapuristasi Helsingin kaupungin verkkosivuilla.