Turismi ei poissulje hengellisyyttä

Uskonnolliset kohteet ovat vetäneet puoleensa vierailijoita jo satojen vuosien ajan, ja hengelliset paikat ovat vastanneet yhä enemmän tähän kiinnostukseen avaamalla ovensa myös turisteille. Haastavinta tässä yhtälössä on ottaa huomioon samanaikaisesti sekä hengellinen kokemus että turistikokemus, kumpaakaan unohtamatta.

Itse olen päässyt seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka uskonnolliset kohteet tasapainottelevat tämän yhtälön kanssa. Huomasin toimiessani oppaana Istanbulissa, että esimerkiksi toimivissa moskeijoissa turistien ja paikallisten uskonnonharjoittajien välisessä vuorovaikutuksessa tärkeintä oli molemminpuolinen kunnioitus: turistien kunnioitus paikallisia tapoja ja perinteitä kohtaan sekä paikallisten kunnioitus ja ymmärrys turistien mielenkiintoon oppia lisää paikallisesta kulttuurista.

Varsinkin matkailualaan korona on iskenyt kovaa, kun lukuisat valtiot ovat ymmärrettävistä syistä sulkeneet rajansa pandemian etenemisen hidastamiseksi. Myös Temppeliaukion kirkolla elämme tällä hetkellä hiljaisia aikoja vierailijoiden suhteen.

Kontrasti normaaliin on valtava. Muistan tuoneeni puolalaisen ystäväni vierailemaan kirkkoon kesällä 2018, jolloin eteemme avautui hyvin erilainen Temppeliaukion kirkko: turistijono ulottui pitkän matkaa kadulle asti, ja kirkon sisäpuolen täytti musiikin lisäksi vierailijoiden pöhinä. Ilokseni kuulin, että ystävälleni jäi vierailusta parhaiten mieleen kirkon kauneus ja ainutlaatuisuus – ominaisuudet, jotka omasta mielestäni korostuvat entisestään näinä poikkeusaikoina. Itsekin kuvittelin työni aloituksen oppaana Temppeliaukion kirkolla tänä keväänä todella erilaiseksi: hektisyyden ja ihmispaljouden on kuitenkin korvannut mahdollisuus oppia uudet työtehtävät rauhassa ja tutustua työyhteisöön kunnolla, mikä on ollut myönteistä.

Mielestäni on tärkeää, että Suomeen tulevat turistit ja paikalliset vierailijat pääsevät jatkossakin kokemaan kirkkomme ainutlaatuisuuden. Korona-ajan ansiosta olemme turistitoimen kanssa ehtineet valmistautua tuleviin vierailijamassoihin ja tehdä sellaisiakin työtehtäviä, joihin meillä ei normaalitilanteessa olisi aikaa. Uskon vahvasti siihen, että vierailijat löytävät Temppeliaukion kirkon tilanteen jälleen normalisoiduttua – oli heidän vierailunsa päätarkoitus sitten turistikokemus, hiljentyminen tai molemmat.

Teksti: Essi Valaja

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon opas.

Julkaistu 18.5.2020.