Kirkko on matkailualan muukalainen

LinkedIniä ahkerasti seuraavana henkilönä on ollut ilo nähdä, kuinka eri tahot, jotka jollain tapaa liittyvät matkailuun, ovat optimistisesti avanneet jälleen oviaan ja toivottaneet vierailijat tervetulleiksi. Monessa nähtävyydessä on olosuhteista ja tilan pienuudesta johtuen hyvinkin tarkat ohjeistukset vierailijoille, perushygienian ja turvavälien lisäksi.

Näitä ”postauksia” lukiessani havahdun joka kerta siihen, miten onnellinen olen ollessani osa työyhteisöä, joka koko tämän ajan on saanut palvella ihmisiä monella eri tapaa. Kirkkona olemme voineet pitää ovemme auki ja tarjota paikan päälle tuleville tilaa, jossa rauhoittua, sekä tarvittaessa keskustelukumppanin, Temppeliaukion kirkon esteettistä elämystä unohtamatta.

Monelle Euroopan nähtävyydelle mennyt kausi on ollut raskas ja niin työntekijät kuin vierailijatkin ovat kaivanneet takaisin tuttuun arkeen, kaikki omista henkilökohtaisista syistään. Siksi nämä viimeisimmät LinkedIn-viestit ovat olleet ilosanomia ja kirjoittajien helpotus on ollut selvästi nähtävissä: ”Haluamme toimia täällä ihmisten parissa ja otamme teidät avosylin vastaan, kuvainnollisesti, turvavälejä kunnioittaen”.

Työssäni olen myös saanut kokea tämän kevyen euforian tunteen. Toivoa tuntevat matkailutahot Euroopan eri maista ovat läpi kesän olleet yhteydessä ja olemme yhdessä suunnitelleet tulevaa. Matkailijoita olisi, jos matkailu olisi jälleen turvallista.

Viime päivinä uutiset ovat kuitenkin jälleen levittäneet tietoa mahdollisesti tulevista ja jo voimassa olevista matkustusrajoituksista sekä varotoimista niin kutsutun ”toisen aallon” levittäytyessä Euroopan halki. Yrittäkäämme jaksaa vielä tovi näiden poikkeusten keskellä ja huolehtikaamme toistemme turvallisuudesta.

Aivan henkilökohtaisella tasolla odotan haikaillen, että jälleen pääsen liukumaan alas Louvren portaita ja kulkemaan läpi Colosseumin holvien. Kunnes tämä jälleen on mahdollista, iloitsen siitä, että työpaikallani saan auttaa ja ohjata ihmisiä tänä haasteellisena aikana.

Teksti: Heli Suhtala Uvalic

Kirjoittaja on Temppeliaukion kirkon palvelupäällikkö.

Julkaistu 14.9.2020