Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen (Keksi)

Rippikoulu Töölön seurakunnassa

Rippikoulu tarjoaa osallistujilleen turvallisen ympäristön ajankohtaisten elämänkysymysten käsittelyyn. Nuorten rippikoulu suoritetaan yleensä sinä vuonna, jonka aikana nuori täyttää viisitoista vuotta. Ilmoittautuminen rippikouluun tapahtuu sähköisesti edeltävän vuoden lokakuussa. Syyskuussa kaikille Töölön seurakuntaan kuuluville rippikouluikäisille nuorille postitetaan rippikouluesite, josta löytyy kunkin vuoden rippikoulutarjonta ja ilmoittautumisohjeet. Samat tiedot päivitetään verkkosivuille ennen ilmoittautumisen alkua.

Rippikoulu on säilyttänyt suosionsa suomalaisnuorten parissa. Valtakunnallisen palautekyselyn mukaan lähes kaikki nuoret kokivat oman rippikoulunsa myönteisenä ja osallistujat ovat vuosi toisensa jälkeen antaneet rippikoululleen kokonaisarvosanan 9. Tuloksista käy myös ilmi, että rippikoulussa on turvallista ja hauskaa.

Aloitusjakso

Rippikoulu on elämänvaihe, jossa tutustutaan Jumalaan, omaan itseen, toiseen ihmiseen ja seurakuntaan. Kevääseen ajoittuva rippikoulujen aloitusjakso on seurakuntaan ja rippikouluryhmään tutustumisen aikaa, joka alkaa rippikouluun ilmoittautumisesta syksyllä ja kestää rippikoululeirin tai päivärippikoulun alkuun asti. Töölön seurakunnan aloitusjaksoon kuuluu osallistumista niin sunnuntaiaamun jumalanpalveluksiin kuin artistivieraiden rikastuttamiin Pop-messuihinkin. Seurakuntamme eri kirkoissa ja Kerhis-nuorisotilassa vierailun lisäksi aloitusjakso sisältää rippikouluopetusta kristinuskon keskeisistä elementeistä kuten iankaikkisen elämän toivosta ja lähimmäisen rakastamisesta.

Rippikouluryhmät vierailevat ohjaajiensa kanssa myös Hietaniemen hautausmaalla. Elämän rajallisuuden kohtaaminen muistuttaa taivaasta ja Jumalan valtakunnasta, jonka jäseneksi ihminen on luotu ja kasteessa kutsuttu. Nuoret osallistuvat myös teemapäivään, jossa käsitellään diakoniatyötä ja Yhteisvastuukeräystä eli kristityn vastuuta toisista ihmisistä. Teemapäivä avaa sitä, että jokainen voi olla vuorollaan sekä auttajan että apua tarvitsevan roolissa. Diakonia on kirkon tunnusmerkki ja kristityn tapa elää ja toimia tässä maailmassa.

Nuoren rinnalla rippikoulun osallistuu myös hänen lähipiirinsä. Aloitusjakson aikana kotiväki kutsutaan mukaan yhteisiin jumalanpalveluksiin ja vanhempainiltoihin. Kevään aikana rippikoulun kokonaisuutta rakentaa iso joukko ihmisiä kuten seurakuntamme työntekijät, isoset, apulaisohjaajat, yövalvojat, nuoret ja heidän perheensä.

Lisätietoja:

Tinja-Mari Lammila, rippikoulutyön pappi
puh. (09) 2340 4722
tinja-mari.lammila@evl.fi

Aikuisrippikoulu

Jos rippikoulu jää syystä tai toisesta nuorena käymättä, sen voi suorittaa myös aikuisiällä. Aikuisrippikouluun osallistuu Suomessa vuosittain noin tuhat yli 17-vuotiasta. Aikuisrippikoulun laajuus on vähintään kaksikymmentä tuntia ja se räätälöidään aina henkilökohtaisesti osallistujan elämäntilanteeseen sopivaksi.

Aikuisrippikoulussa pohditaan kristinuskon keskeisiä kysymyksiä, etiikkaa, elämää ja kirkkoa. Tapaamiskertojen välillä syvennytään itsenäisesti käsiteltäviin aiheisiin.

Töölön seurakunnan aikuisrippikoulut järjestetään sopimuksen mukaan ja aikuisrippikouluun voi ilmoittautua koska tahansa.

Kiinnostuitko? Kysy lisää ja ota yhteyttä!

Lisätietoja:

Santeri Kaleva, diakoniapappi