Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen (Keksi)

Häät

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." (1 Kor. 13:13)

Kirkkohäät voidaan järjestää siinä tapauksessa, että molemmat puolisot kuuluvat kirkkoon ja ovat suorittaneet rippikoulun. Kirkkohäät eivät edellytä konfirmaatiota. Kirkossa voidaan vihkiä myös silloin, kun toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan tai kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan. Siviilivihkimisessä solmittu avioliitto voidaan siunata kirkollisesti.

Kirkkojen varaukset hoidetaan kirkkoherranvirastolla ja varauksen voi tehdä kuukauden tarkkuudella enintään vuodeksi eteenpäin. Vihkivä pappi tulee tavallisesti kihlaparin kotiseurakunnasta ja kanttori siitä seurakunnasta, jonka kirkossa vihkiminen tapahtuu.

Ennen vihkimistä on tutkittava avioliiton esteet. Esteiden tutkinnalla varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin. Lue avioliiton esteiden tutkinnasta verkkosivuiltamme Info ja asiointi -osiosta.

Töölön seurakunnan kaikki tilat ovat käytettävissä myös samansukupuolisten parien vihkimiseen. Katso tarkemmat tiedot tiloista Kirkot ja tilat -osiosta.

Lisätietoja ja varaa aika Töölön seurakunnan asiakaspalvelusta

Hääkukkakimppu morsiamen käsissä.
Kuva: Helsingin seurakuntayhtymän kuvapankki / Elina Manninen

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku