Uutislistaukseen

Helsingin seurakunnat antavat 40 000 euroa hätäapuna maanjäristyksen runtelemaan Syyriaan

Helsingin yhteinen kirkkoneuvosto päätti torstaisessa kokouksessaan lahjoittaa 20 000 euroa sekä Kirkon Ulkomaanavun että Suomen Lähetysseuran kautta Syyriaan. Yhteensä Helsingin seurakunnat tukevat maanjäristysten jälkeistä avustustyötä Syyriassa 40 000 eurolla.

Maanantaina 6.2. Turkin eteläosaan ja Syyriaan iski maanjäristys, joka aiheutti mittavia tuhoja: tuhansia ihmisiä menehtyi ja koteja ja muita rakennuksia tuhoutui.

Tilanne Syyriassa on erityisen haastava, sillä ihmisten elämä oli vaikeaa jo ennen maanjäristystä sodan ja maan talouskriisin vuoksi.

Helsingin yhteinen kirkkoneuvosto päätti, että Helsingin seurakunnat antavat yhteensä 40 000 euroa hätäapuna maanjäristyksen uhrien auttamiseen Syyriassa. Hätäavusta 20 000 euroa lahjoitetaan Kirkon ulkomaanavun kautta ja 20 000 euroa Suomen Lähetysseuran kautta.

Sekä Kirkon Ulkomaanapu, että Suomen Lähetysseura ovat jo aiemmin työskennelleet Syyriassa ja heillä on siellä valmiina toimivat verkostot avun saattamiseksi nopeasti perille.

Maanjäristyksen uhrit tarvitsevat lämpimiä vaatteita ja suojaa

Kirkon Ulkomaanapu on toiminut Syyriassa vuodesta 2017. Kirkon Ulkomaanavun Syyriassa sijaitsevan maatoimiston paikalliset työntekijät ovat kartoittaneet järistysten tuhoja Aleppon, Haman, Idlebin ja Raqqan alueella.

Pohjois-Syyriassa vallitsevat tällä hetkellä talviset olosuhteet. Alueella on hyvin kylmä, ja rakennusten sortumisvaaran vuoksi moni maanjäristystä paennut joutuu oleskelemaan ulkona. Juuri nyt on tärkeää toimittaa maanjäristyksen uhreille etenkin sellaisia tarvikkeita, jotka auttavat selviytymään talvesta: lämpimiä vaatteita, huopia ja suojaa.

Kirkon Ulkomaanapu onkin ohjannut katastrofirahastostaan 200 000 euroa Syyrian maanjäristyksen uhrien auttamiseksi ja on käynnistänyt hätäapukeräyksen.

Ensivaiheessa Kirkon Ulkomaanavun työntekijät jakavat 1000 perheelle (noin 5000 hengelle) huopia, patjoja, taskulamppuja, pressuja suojaksi sekä talvivaatteita lapsille ja aikuisille. Avun tarvetta kartoitetaan vielä muilla maatoimiston alueilla.

Akuutin hätäavun jälkeen lapsille pyritään takaamaan mahdollisimman nopea ja turvallinen paluu koulutuksen pariin.

Suomen Lähetysseura auttaa kirkkokumppaneiden kautta

Suomen Lähetysseura tekee jo entuudestaan yhteistyötä Lähi-idän kirkkojen neuvoston (MECC) kanssa. Tämän hetkisen tiedon mukaan MECC ja Syyriassa toimivan ortodoksikirkon avustusosasto ovat käynnistäneet hätäaputyön valmistelut.

Suomen Lähetysseura auttaa maanjäristyksen uhreja Syyriassa ACT-allianssin kirkkokumppaneiden kautta myöntämällä 70 000 euroa katastrofirahastostaan. Ensi vaiheessa myös he toimittavat hätäapuna maan pohjoisosiin muun muassa talvivaatteita, ruokaa ja kodin perustarvikkeita. Kirkot ja moskeijat toimivat hätämajoitustiloina.

Haluatko auttaa?

Myös sinulla on halutessasi mahdollisuus auttaa Syyrian maanjäristyksen uhreja esimerkiksi Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräyksen kautta.

Tekstiviestilahjoitus
Lähetä tekstiviesti APU20 (20€) tai APU40 (40€) numeroon 16499

Mobilepay-lahjoitus
Lahjoita MobilePaylla numeroon 44970

Perinteinen tilisiirto
OP: FI08 5723 0210 0215 51, viite: 5160

Lisätietoja Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräyksestä löydät täältä.

2023-02-10 10:46:32.0