Neljä evankeliumia: miten ensimmäiset kristityt näkivät Jeesuksen
Fokus, Mall of Tripla
Matti Myllykosken viiden luennon sarja
Viiden luennon tarkoituksena on jakaa tietoa neljästä evankeliumista ja niistä käydystä keskustelusta, raottaa historian verhoa ja kurkistaa varhaiskristittyjen maailmaan, jossa ne ovat syntyneet. Luvassa ei ole sensaatioita, vaikkakin yllätyksiä ja oivalluksia.
Ke 2.4. klo 18 - Neljän evankeliumin synty: visainen palapeli
Lugdunumin (Lyon) piispa Irenaeus mainitsee 170-luvun lopulla ensimmäisenä neljä evankeliumia nimeltä ja perustelee niiden arvovallan. Kriittinen, historiallinen keskustelu evankeliumien synnystä alkaa valistuksen myötä, eikä se ole päättynyt, vaikka suurin osa tutkijoista pitää Markuksen evankeliumia vanhimpana ja näkevät Matteuksen ja Luukkaan siitä riippuvaisiksi. Lisäksi hyvin monet olettavat, että ne käyttivät vanhaa, mutta kadonnutta Jeesuksen lauselmien kokoelmaa (Q-lähde). Johanneksen evankeliumi puolestaan on aivan oma tapauksensa. Millaisista palasista peli koostuu ja miten sitä on rakennettu?
Ke 9.4. klo 18 - Markuksen evankeliumi
Vanhin evankeliumi syntyi läntisessä Syyriassa juutalaissodan yhteydessä, jolloin monet kristityt odottivat Jeesuksen palaava lopunajallisena tuomarina taivaan pilvissä. Evankelista ei kirjoittanut Jeesuksen elämäkertaa vaan halusi esittää maanpäällisen Jeesuksen opetukset ja teot sellaisessa muodossa, jossa hän katsoi oman aikansa uskovien niitä tarvitsevan. Markuksen Jeesus ei ole historian Jeesus vaan Jumalan Poika, joka saa opettaa asioita, jotka kertovat paljon häneen uskovien pakanakristittyjen tilanteesta.
Ke 16.4. klo 18 - Matteuksen evankeliumi
Matteus, evankeliumissa mainitun tullimiehen mukaan nimetty mies, ei ole evankeliumin kirjoittaja. Kirjoittaja on tuntemattomaksi jäänyt opettaja, joka 90-luvun vaiheilla pyrkii välittämään Jeesuksen opetuksia juutalaisista ja pakanoista koostuville yhteisöille. Hänelle Jeesus on ylivertainen lainopettaja, jonka pitkissä opetuspuheissa tavoittaa molemmat ryhmät. Markuksen evankeliumin varaan esityksensä rakentava Matteus onnistui kirjoittamaan teoksen, josta tuli neljästä evankeliumista käytetyin.
Ke 23.4. klo 18 - Luukkaan evankeliumi
Vaikka Luukkaan evankeliumin lähteiksi nähdään usein Markuksen evankeliumi ja Q-lähde, sen synnystä on esitetty monta teoriaa. Luukkaan kreikkalaisen alkutekstin rekonstruoiminen tuottaa tutkijoille paikoittain melkoista päänvaivaa, ja evankeliumin ajoittaminen aiheuttaa radikaalejakin erimielisyyksiä. Taitavana kertojana ja kirjoittajana Luukas edustaa kristillistä eetosta, jossa Jumalan rakkaus syntistä kohtaan on keskeisellä sijalla – samalla kun
viimeisten aikojen odotus on vaipunut taka-alalle. Luukas täydensi evankeliumiaan Apostolien teoilla, josta tuli kristillisen historiankirjoituksen lähtökohta.
Ke 30.4. klo 18 - Johanneksen evankeliumi
Miten on syntynyt evankeliumi, jonka Jeesus on kuin kävelisi jalat maan pinnan yläpuolella ja joka puhuu usein ja pitkään omasta jumalallisuudestaan. Miksi hän suomii armottomasti oppineita juutalaisia vastustajiaan, jotka edustavat pimeyttä, valhetta ja kuolemaa siinä, missä hän itse on valo, totuus ja elämä? Tutkijat löytävät Johanneksen Jeesuksesta hyvin vähän historian Jeesusta, mutta sitäkin enemmän saarnaa, joka 1. vuosisadan lopulla nosti Jumalan Pojan uusiin korkeuksiin ja vaikutti huomattavasti myöhemmän kristologisen opin kehitykseen.
***
Matti Myllykoski on Uuden testamentin eksegetiikan dosentti ja johtava tietoasiantuntija Helsingin yliopiston kirjastossa. Hän on tutkinut varhaiskristillisyyden ja kristillisen antisemitismin historiaa. Nykyisin hän työskentelee keskiaikaisten käsikirjoitusten parissa.
-
Aikuisille
Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Ota yhteyttä
Fokuksen toiminnanjohtaja Temppeliaukion kirkon messu- ja musiikkiryhmän vetäjä